EZT OLVASTA MÁR?
×

2023 február végén újabb közbeszerzési tárgyú kormányrendeletek módosultak (1. rész)

Szerző:  dr. Günther Balázs

Utolsó frissítés: 2024.05.08. 14:53

Közzétéve: 2023.03.01. 21:19

A Magyar Közlöny 29. számában megjelent a közbeszerzési tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 54/2023. (II. 27.) Korm. rendelet, amely összesen hét kormányrendeletet érint. A változások jelentőségére tekintettel cikksorozatban foglalkozunk a témával. A cikksorozat 1. részében a 322/2015. (X. 30.) Korm. rendelet és az EKR rendelet (424/2017. (XII. 19.) Korm. rendelet) 2023. február 28-ától hatályos változásait mutatjuk be.


Magyar Közlöny: 2023. évi 29. szám
Módosító jogszabály: 54/2023. (II. 27.) Korm. rendelet
Érintett jogszabály: 52/2012. (III. 28.) Korm. rendelet, 310/2015. (X. 28.) Korm. rendelet, 321/2015. (X. 30.) Korm. rendelet, 322/2015. (X. 30.) Korm. rendelet, 492/2015. (XII. 30.) Korm. rendelet, 424/2017. (XII. 19.) Korm. rendelet, 63/2022. (II. 28.) Korm. rendelet
Hatályos: 2023. február 28.

 

A 54/2023. (II. 27.) Korm. rendelet által érintett jogszabályok


A kormányrendelet alapján módosult jogszabályok a következőek:
1. Az egyes áruk, szolgáltatások és anyagi értéket képviselő jogok vámhatárt vagy országhatárt átlépő kereskedelméről szóló 52/2012. (III. 28.) Korm. rendelet,
2. A tervpályázati eljárásokról szóló 310/2015. (X. 28.) Korm. rendelet módosítása,
3. A közbeszerzési eljárásokban az alkalmasság és a kizáró okok igazolásának, valamint a közbeszerzési műszaki leírás meghatározásának módjáról szóló 321/2015. (X. 30.) Korm. rendelet - lásd: 2023 február végén újabb közbeszerzési tárgyú kormányrendeletek módosultak (2. rész)
4. Az építési beruházások, valamint az építési beruházásokhoz kapcsolódó tervezői és mérnöki szolgáltatások közbeszerzésének részletes szabályairól szóló 322/2015. (X. 30.) Korm. rendelet,
5. A minősített beszerzések Országgyűlés általi mentesítésének kezdeményezésére vonatkozó feltételekről és eljárásról, valamint az ilyen beszerzések megvalósításakor az ajánlatkérő által érvényesítendő követelményekről szóló 492/2015. (XII. 30.) Korm. rendelet,
6. Az elektronikus közbeszerzés részletes szabályairól szóló 424/2017. (XII. 19.) Korm. rendelet,
7. Az egyajánlatos közbeszerzések számának csökkentését szolgáló intézkedésekről szóló 63/2022. (II. 28.) Korm. rendelet.

Új összeférehetetlenségi előírás a 322/2015. (X. 30.) Korm. rendeletben

  
Az Építésijog.hu olvasóit talán leginkább az építési beruházások, valamint az építési beruházásokhoz kapcsolódó tervezői és mérnöki szolgáltatások közbeszerzésének részletes szabályairól szóló 322/2015. (X. 30.) Korm. rendelet módosítása érinti.

Hatályát vesztette a 322/2015. (X. 30.) Korm. rendelet azon előírása, amely a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.) 25. § (3) bekezdése, azaz az összeférhetetlenség tekintetében állapított meg kivételt.

A 2023. február 28-a előtt nem volt összeférhetetlen a kivitelezésre vagy kivitelezésére és tervezésére együtt, illetve egy (elvi) engedélyezési tervet követően ugyanazon építmény tekintetében további tervek készítésére vonatkozó közbeszerzési eljárásban annak a tervezőnek a részvétele, aki ezen közbeszerzési eljárás közbeszerzési dokumentumait megalapozó tervet készítette, ha egyéb módon nem vesz részt a közbeszerzési eljárás előkészítésében vagy a kivitelezés folyamatában, és előzetes részvétele nem eredményezi a verseny tisztaságának sérelmét.

A jövőben ez a kivétel nem érvényesül, így a fenti kivételt megfordítva immár összeférhetetlen a kivitelezésre vagy kivitelezésére és tervezésére együtt, illetve egy (elvi) engedélyezési tervet követően ugyanazon építmény tekintetében további tervek készítésére vonatkozó közbeszerzési eljárásban annak a tervezőnek a részvétele, aki ezen közbeszerzési eljárás közbeszerzési dokumentumait megalapozó tervet készítette [54/2023. (II. 27.) Korm. rend. 10. §; 54/2023. (II. 27.) Korm. rend. 24. § (1) bek.; 322/2015. (X. 30.) Korm. rend. 18. §].

 

Naprakészek lesznek az ajánlatkérői adatok az EKR-ben


Az elektronikus közbeszerzés részletes szabályairól szóló 424/2017. (XII. 19.) Korm. rendelet (EKR rendelet) is több helyen módosításra került. Lényegi változás, hogy az EKR rendelet 6. §-a a következő (2b) bekezdéssel egészül ki [54/2023. (II. 27.) Korm. rend. 14. §; 424/2017. (XII. 19.) Korm. rend. 6. § (2b) bek.]:
 

„(2b) Az ajánlatkérő szervezet az EKR-ben vezetett ajánlatkérői nyilvántartásban megjelöli, hogy a Kormány irányítása vagy felügyelete alá tartozó költségvetési szervnek, az állam 100%-os tulajdonában lévő gazdasági társaságnak vagy ezen gazdasági társaság 100%-os tulajdonában lévő gazdasági társaságnak minősül-e. A megjelölés felvezetéséhez a Közbeszerzési Hatóság jóváhagyása nem szükséges.”


A fenti előírás alapján az ún klasszikus ajánlatkérőknek - azaz röviden az állami és önkormányzati szerveknek, szervezeteknek - immár az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben kell megjelölni, hogy az adott ajánlatkérő milyen szervnek minősül, így ezek az adatok naprakészen ellenőrizhetőek és szükség esetén riportálhatóak.

Az EKR nyilvántartásban való megjelölésre az ún. klasszikus ajánlatkérőknek 2023. március 30-ig adott határidőt a jogszabály [54/2023. (II. 27.) Korm. rend. 16. §; 54/2023. (II. 27.) Korm. rend. 24. § (1) bek.; 424/2017. (XII. 19.) Korm. rend. 6. § (2b) bek.; 2015. évi CXLIII. tv. 5. § (2)-(4) bek.].
 

Az EKR üzemzavarára vonatkozó új előírások


Nem kevésbé fontos az EKR rendelet másik új rendelkezése sem [54/2023. (II. 27.) Korm. rend. 15. §; 424/2017. (XII. 19.) Korm. rend. 6. § (2b) bek.]:
 

„16. § (1a) bek.: Az  ajánlattételi vagy részvételi határidő abban az  esetben sem jár le, ha az  ajánlatkérő által meghatározott ajánlattételi vagy részvételi határidőt közvetlenül megelőző hatvan percben folyamatosan legalább 5 percig fennálló üzemzavar fordul elő, vagy ha az üzemzavar az ajánlattételi vagy részvételi határidő lejártakor áll fenn.”


Az új rendelkezés azt helyzetet hivatott rendezni, szabályozni, hogy közvetlenül az ajánlattételi vagy részvételi határidő lejárta előtt bekövetkező üzemzavar esetében is lehetőséget biztosítson arra, hogy az ajánlattételi vagy részvételi határidő „ne járjon le”. Ez lehetőséget biztosít mind az ajánlatkérőnek, mind pedig az ajánlattevőknek, hogy a korábban jogszabályi szinten nem szabályozott üzemzavar esetén is legyen lehetőségük az ajánlattételi vagy részvételi határidő meghosszabbítására.

Az EKR rendelet vonatkozó bekezdésének a hatályon kívül helyezésével a jövőben nincs időbeli minimum az ajánlati vagy részvételi határidő meghosszabbításának időtartamára vonatkozóan abban az esetben sem, ha üzemzavar folytán az EKR az ajánlattételi vagy részvételi határidő alatt folyamatosan legalább huszonnégy óráig nem volt elérhető. A korábbi szabályozás értelmében ebben az esetben legalább az üzemzavar időtartamának megfelelő idővel volt szükséges az ajánlattételi vagy részvételi határidő meghosszabbítása [54/2023. (II. 27.) Korm. rend. 18. §; 424/2017. (XII. 19.) Korm. rend. 16. § (3) bek.].

Lásd még: 2023 február végén újabb közbeszerzési tárgyú kormányrendeletek módosultak (2. rész)

Közbeszerzést érintő kérdéseivel forduljon a Procport Consulting Kft-hez

 

 

IDŐBEN ÉRTESÍTJÜK ÖNT
A KÖZBESZERZÉSI AKTUALITÁSOKRÓL

INGYENES hírlevelünkben friss jogszabály-magyarázatokat, szakcikkeket, hatósági iránymutatásokat ajánlunk. Információink segítenek Önnek eligazodni a közbeszerzések világában!

Feliratkozás itt